Sunday 2 March 2014

Shaklee: non GMO isolated soy protein ESP

Assalamualaikum semua... first let us pray Alhamdulillah kerana Allah masih mmberi kte nyawa utk brnafas di muka bumi ini ya Allah. Okeh utk entri kali ni sy nk cite psl GMO and non GMO...

Seperti yg sume da maklum, ESP diperbuat drpd non GMO soy..tapi korg taw x ape tu non GMO?? Okeh.. GMO stands for genetically modified organism. Ianya dihasilkan oleh para saintis di dlm makmal secara DNA rekombinan. Yg ni mmg sy ade buat mase study kt ukm dulu since sy degree holder in microbiology. So DNA Rekombinan is one of my major subject...and I love it. Sbb tu dpt A subjek nih.. hehehe..tp sygnye kt Malaysia xbyk industri yg gunapakai kaedah ni. Lagipun byk isu psl kes ni yg kononnye melanggar etika iaitu 'mengubah' ciptaan Tuhan.

GMO terhasil di mana saintis akan mengubah DNA asal tumbuhan tersebut dan dicantum dgn DNA organisma lain cthnya DNA drpd baketria Bacillus thuringiensis atau Bt dikombinasi dlm DNA jagung. Para saintis mgharapkn drpd DNA tersebut pokok jagung dpt mghasilkn insektisidnya sendiri sbb Bt boleh mghasilkn sejenis protein yg brfungsi sbgai insektisid. Dlm kajian sebegini x semestinya semua pokok jagung akan mghasilkn protein tersebut.

Byk isu yg timbul akibat pggunaan produk GMO ni terutamanya soya, jagung dan ubi kentang. Hal ini lebih byk trdedah di negara barat brbanding negara kte. Byk kajian saintifik juga telah dilakukan trhdp pgambilan produk berasaskn non GMO ni. Korg bleg refer kt sini keh..lebih details explaination kt sini..

Antara kesimpulan kajian yg tlh dilakukn pd tikus produk yg brasaskn non GMO ni meningkatkn kadar mortality dan mengurangkn fertility.  Malah ade sesetghnya boleh mgakibatkn kanser. Hal ini berlaku kerana DNA yg telah dimasukkn tidak smestinya akan menjadi. Para saintis juga tidak pasti DNA yg telah dimasukkn 100% akan berjaya.

Kelebihan non GMO ini adalah ianya merupakan organik dan lebih terjamin kualitinya. Soya non GMO adalah soya yg tidak diubah DNA nya. Kebykn soya di pasaran adalah yg telah diubah DNA nya bg mghasilkn kualiti ketahanan yg lebih tinggi. Hal ini kerana soya non GMO adalah lebih mudah diserang rumpai. Oleh itu proses penanamannya adalah sukar. Sebab tu kualiti soya non GMO adalah berkualiti tinggi.

Pilihan di tangan anda. Anda berhak memilih inginkn kualiti yg terjamin selamat atau lebih kpd tidak kisah? Mungkin sekarang anda boleh pejam mata pekakkn telinga tapi sedarkah anda penyakit moden sekarang lebih sukar utk diubati? Kanser terutamanya yg tidak punya obat dan tidak diketahui puncanya.

Fikir2kanlah yer kawan2.. mgkin bukan kte yg akan trdedah dgn pelbagai penyakit...tapi mgkin ibu bapa kte, mgkin org kesayangan kte...mgkin kawan2 kte...oleh itu KONGSIKAN KEBAIKAN produk Shaklee ini dgn semua. In shaa Allah kalau niat kte baik, Allah akan bantu kte. :)

0 comments:

Post a Comment

Silalah tinggalkan jejak anda di sini (^_~)

Arigatou gozaimas, minna-san ^_^