Sunday 6 July 2014

Konspirasi Keburukan Soya Pada Wanita Semasa Berpantang

Assalamualaikum semua... Maaf lama juga saya menyepikan diri. Komitmen kerja dan training yang perlu dihadiri mengekang masa berblogging saya (tapi tidak masa mengepam saya). Training kat Shah Alam pun saya angkut bawa juga beg pam saya. Nasib baik 2 hari jer... hohoho... Haaa berbalik pada tajuk saya.. Tujuan saya buat entri nih bukan nak hentam mana-mana pihak. Bagi saya, saya lebih suka fokus kepada kebaikan berbanding keburukan. Kita ambil yang positif buang yang negatif.

Kacang Soya kaya dengan Protein

Minum Soya Semasa Pantang?

Isu ini timbul bila seorang pakar perbidanan melayu meluahkan rasa kesalnya apabila terdapat ramai golongan ibu-ibu yang baru melahirkan anak mengamalkan pengambilan susu soya selepas bersalin terutamanya semasa berpantang. Hal ini bertujuan untuk menambahkan susu badan katanya. Sedangkan, masih banyak petua-petua lain yang boleh digunakan untuk menambah susu badan. Antaranya adalah dengan pengambilan kurma, habbatussauda, halba, kurma merah, longan, sayuran seperti sawi, lobak putih dan kucai. Semuanya sudah saya cuba dan menjadi bahan eksperimen saya. Memang betul apa yang dikatakannya yang KACANG soya ni bersifat ANGIN dan SEJUK walhal kacang soya itu sendiri mempunyai banyak kebaikannya. Katanya juga pengambilan soya menyebabkan wanita dingin seks, tumit kaki pecah dan sentiasa berasa sejuk. Itu merupakan antara kesan pengambilan soya yang berlebihan semasa berpantang. Soya yang dikatakan lebih berkhasiat adalah soya yang telah difermentasikan seperti tauhu, tempe (faveret saya!!!) atau natto (kacang masin orang Jepun). Akan tetapi, saya turut bersetuju dengan pendapat beliau bahawa pengambilan herba-herba semasa berpantang adalah penting bagi tujuan pemulihan dalaman wanita ketika selepas bersalin. Saya sendiri pun makan jamu semasa berpantangkan Faeezah, walaupun masa tu Faeezah still ada jaundis. Cuma saya kurangkan dos pengambilan. Selain itu, saya juga amalkan minum air akar kayu dan air rebusan buah manjakani yang mama saya buatkan. Pahit? Memang pun. Lekat kat tekak. Tapi demi kesihatan dalaman, saya tetap telan juga. 

Akibat Melanggar Pantang

Saya faham yang sebenarnya apa yang beliau ingin tekankan adalah pengambilan soya yang berlebihan semasa BERPANTANG sahaja. Semasa pantang 100 hari adalah amat penting yang akan menentukan kesihatan anda untuk tahun-tahun kemudian. Salah cara anda berpantang, anda boleh jadi MEROYAN atau BENTAN. Waktu muda memang tak nampak lagi akibatnya, bila dah umur makin lanjut mula la rasa sengal-sengal badan, bisa-bisa urat. Sebaik-baiknya berpantanglah dengan cara tradisional dan diselit juga vitamin moden. Mama saya sendiri amalkan jamu Nona Roguy di zaman mudanya. Sekarang pun mama saya amalkan juga vitamin Shaklee. Tidak menjadi masalah sekiranya anda menggandingkan herba amalan tradisional dan vitamin moden. Yang penting, pengambilannya perlulah SEDERHANA dan tidak terlalu berlebihan. Benda yang elok pun jika diambil berlebihan akan memudaratkan tubuh badan kita juga. Setuju? 

Ini hanyalah pendapat saya sendiri sahaja. Sebab saya juga mengamalkan kedua-dua cara tradisional dan juga moden. Dan, mungkin sesetengah orang lebih prefer secara tradisional sahaja atau secara moden sahaja, terpulang pada anda. ^_^ 


Set Berpantang Shaklee: Lengkap, Selamat dan Worth for your Pocket


Set berpantang ini terdiri daripada kombinasi antara Vitalea, B-complex, zinc complex dan vitamin C. Setiap satu mempunyai fungsi masing-masing dan saling melengkapi. Set ini boleh diamalkan sejurus selepas bersalin dan boleh diambil dengan selamat walaupun bayi anda jaundis.


  1. Vitalea: membantu penghasilan hemoglobin pada sel darah merah bagi menggantikan sel darah merah yang banyak kehilangan semasa proses bersalin. 
  2. B-complex: membantu pembentukan sel darah merah, melancarkan pengaliran darah dan mengurangkan stress.
  3. Zinc complex: Membantu mempercepatkan penyembuhan luka bersalin. Sekiranya anda memang tak lalu minum pati ikan haruan, zinc complex adalah untuk anda! Pati ikan haruan kaya dengan kandungan zinc. 
  4. Vitamin C: mengelakkan berlakunya sembelit, membantu mempercepatkan pemulihan kulit dan mengelakkan terjadinya parut, membantu meningkatkan penyerapan zat besi di dalam tubuh.

Sekiranya anda mempunyai bajet tambahan, anda boleh add on set penyusuan asas iaitu esp dan alfalfa. Lecithin jika anda ingin lebih cepat turun berat badan semasa berpantang dan ostematrix sekiranya anda sering mengalami sakit-sakit urat, saraf dan untuk atasi masalah sembelit. 


Set Pantang Moden

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan set ini, hubungi saya SEGERA untuk dapatkan khidmat konsultasi eksklusif dari saya..

2 comments:

  1. Jeng jeng jeng. Nice sharing. ^^ kakak ana pun pakai shaklee. Tp x tanye la kakak ape yg best tentang shaklee.

    ReplyDelete
  2. Hehe jeng jeng sgt ana nih... kakak ana amik produk shaklee yg mane? Hehe.. cubalah tanye dia apa yg best...kalau tak nak tnya pun ana tengok ape perbezaan kakak ana sebelum n selepas amik shaklee.. hehe.. :)

    ReplyDelete

Silalah tinggalkan jejak anda di sini (^_~)

Arigatou gozaimas, minna-san ^_^