Monday 10 November 2014

Tips Atasi Keletihan dan Penat Badan

Assalamualaikum semua.. Alamak saya tertinggal banyak plak entri kali ni. Hari ni kena kawtim balik ni. Semuanya gara-gara Faeezah tak nak tidur malam tadi. Pukul 3 baru dia tidur yer uolss.. Mata iolss da jadi macam panda dah. Kepala pun melayang-layang jer rasenye. Bila pergi kerja dengan nak buat testing lagi, report lagi yang bertimbun-timbun. Secara automatik badan memang rasa penat. Hectic. Fatigue. Semua ada lar.. Itu pun nasib baik pagi tu lepas sarapan saya makan vitamin B-Complex. Sebelum tu, jom kita tengok apa punca kita jadi letih dan penat bangat sihhh... 

Kepenatan melampau mengurangkan produktiviti anda

Punca Anda Jadi Letih dan Penat

  1. Rehat yang tidak mencukupi - Pastikan anda mendapat rehat yang cukup. Rehat yang cukup tidak bermakna mesti lama dan panjang. Yang penting anda betul-betul merehatkan tubuh dan minda anda walaupun dalam waktu yang singkat.
  2. Kurang tidur - Kita memerlukan tidur sekurang-kurangnya 6-8 jam sehari. Tetapi sekiranya anda mendapat tidur 4 jam sahaja tetapi ianya berkualiti sudah memadai untuk tubuh anda. Terlebih tidur pun tidak bagus juga.
  3. Pemakanan tidak seimbang - Nutrisi seharian anda tidak mencukupi dan kurang pengambilan sayuran dan juga buah-buahan. Yang paling penting, pengambilan air putih yang banyak iaitu 3 liter sehari bagi memastikan sistem tubuh anda sentiasa terhidrasi dan dapat menyerap segala nutrien dari makanan anda.
  4. Skip sarapan pagi - Ini merupakan amalan yang TIDAK BAGUS untuk kesihatan anda. Sarapan amat penting yang akan menentukan tahap metabolisme tubuh anda pada hari itu. Pengambilan sarapan akan meningkatkan tahap metabolisme anda dan seterusnya memberikan anda tenaga dan membakar kalori dengan lebih cepat.
  5. Stress - Semakin anda stress, semakin cepat anda berasa penat. Saya rasa semua orang setuju dengan fakta ni kan? Jadi, sebaiknya anda perlu menguruskan stress anda sebaik mungkin. Ataupun, anda boleh cuba vitamin B-Complex untuk mengawal stress anda. ^^
Esp adalah berciri Glisemik rendah 

ESP Membantu Mengatasi Keletihan

ESP Shaklee merupakan minuman berasaskan protein soya. ESP yang bersifat rendah glisemik akan membantu mengekalkan tenaga berpanjangan seharian sekiranya diambil sebagai sarapan. Rendah glisemik bermakna tenaga yang diasimilasi daripada protein dilepaskan secara perlahan-lahan. Pssttt... even model dan bodybuilder pun mengamalkan minuman protein dalam diet seharian mereka. Kenapa ye? Hal ini kerana protein dapat memberikan rasa kenyang yang berpanjangan. Eloklah untuk model yang nak kawal pemakanan mereka. Yang bodybuilder pula amalkan minum protein sebab nak jaga muscle mereka yang telah terbina dengan jayanya tu. 


Resepi esp dan Performance Drink 

Resepi Minuman Tenaga ESP

1 sudu besar ESP Shaklee
3 sudu besar Performance Drink Shaklee
Air sejuk

Campurkan saja kesemua bahan di atas dan shake shake sehingga ESP anda larut. 

* Tips: Masukkan sedikit air sejuk terlebih dahulu ke dalam shaker @ mug anda. Tambahkan Performance Drink dahulu dan kacau sebentar. Kemudian, baru tambahkan ESP dan air sejuk lagi. ESP lebih mudah larut dengan cara begini.

Anda berminat nak dapatkan ESP atau mana-mana produk Shaklee, hubungi saya seperti di bawah:

Dilakazuha
0175598332
dilakazuha@gmail.com