Friday 18 July 2014

MH17: Tragedi di Bulan Ramadhan

Assalamualaikum semua.. Satu dunia dikejutkan dengan berita pesawat MAS MH17 yang bertolak dari Amsterdam ke Kuala Lumpur membawa seramai 298 termasuk 43 orang rakyat Malaysia dan 3 orang bayi yang terlibat di dalam nahas ini. Pesawat ini dikatakan telah ditembak dengan peluru berpandu jenis darat-ke-udara namun tidak dapat dipastikan daripada sumber mana. Pihak kerajaan Ukraine mengatakan ianya daripada pihak pengganas. Selain pesawat ini, terdapat pesawat lain yang telah terkena tembakan di laluan yang sama. Malaysia masih lagi dirundung trauma tragedi MH370 pada Mac yang lalu kini satu lagi pesawat MAS menjadi korban.

Pray for MH17 and Gaza

Ditambah lagi dengan keadaan di Gaza, semakin bertambah-tambah sedih rasanya. Umat Islam sedunia perlu bersatu padu dan kekuatan orang Islam adalah pada DOA. Semoga Allah membantu mereka rakyat Palestin dan berjuang untuk meneruskan kehidupan mereka. Pagi ini juga Gaza diserang dengan bedilan bom dari zionis kejam. Mereka yang tidak berhati perut tanpa rasa bersalah turut mengebom hospital, kanak-kanak dan bayi yang masih kecil turut menjadi mangsa mereka. Ya Allah...sedih melihat mereka. 
 
Apa yang lebih mengejutkan saya, seorang ahli keluarga sahabat Twitter saya turut terkorban di dalam nahas ini. Walaupun saya tak pernah berjumpa dengan dia tapi kami kerap berbalas tweet di ruangan Twitter sedangkan dia jauh di Brunei dan saya di semenanjung Malaysia. Harap akak dan keluarga akak tabah menghadapi ujian Allah ini. Ternyata para penumpang ini adalah mangsa penganiayaan oleh pihak tertentu. Syurga bagi mereka yang terkorban, In Shaa Allah. Semoga Malaysia terus bersatu dan tidak saling menyalahkan mana-mana pihak. Bergabung tenaga untuk menyelesaikan dan menuntut hak keadilan bagi mereka yang terkorban. 

Al-Fatihah untuk mereka....

2 comments:

  1. Allahuakbar! Hanya pd mu kami meminta. Rakyat msia terpaksa berdepan dgn tragedi lagi. :'( tahun ni mcm2 ujian Allah bagi.

    ReplyDelete
  2. ujian bertimpa-timpa tanda Allah masih sayangkan kita...Allah nak ingatkan kita pada Dia saja... :)

    ReplyDelete

Silalah tinggalkan jejak anda di sini (^_~)

Arigatou gozaimas, minna-san ^_^