Wednesday 8 October 2014

13 Fakta Menarik Tentang Protein Soya

Assalamualaikum semua.. selamat pagi. Sekarang masih pagi lagi. Mase publish ni xtaw la pukul berapa plak. Hehehe.. tajuk ni menarik kan? Fakta-fakta yang dinyatakan adalah berdasarkan kajian saintifik yang telah dilakukan oleh Dr. Nasr, seorang pemegang ijazah di dalam bidang Agronomi; ijazah sarjana di dalam Biokimia antioksidan serta PhD dalam bidang Pharmacognosy (sains produk bioaktif). Beliau menerima M.D daripada Rush Medical College di Chicago, diikuti dengan fellowship dari Internal Medicine and Cardiology dari Chicago Medical School. Beliau merupakan seorang ahli American College of Nutraceuticals dan American College of Preventive Medicine dan merupakan Pengarah Medical Care & Diagnostic Center, Lake Villa.

Protein Soya
  1. Optiflora dan protein soya meningkatkan penyerapan protein, mengurangkan angin dan ketidakselesaan serta menurunkan paras kolestrol sehingga 23%.
  2. 60 kajian telah dilakukan menunjukkan protein soya meningkatkan ketumpatan tulang lebih dari kalsium, magnesium sendiri.
  3. 2 kajian menunjukkan soya dan vitamin E, bersama, menurunkan paras LDL (kolestrol jahat) sehingga 40% dan ianya 14% lebih hebat berbanding Zocor dan Lipitor.
  4. 4 kajian menunjukkan protein soya menghalang oksidasi LDL sehingga 40%. Apabila kolestrol teroksidasi, ia menjadi 'melekit' dan mengeras di sekeliling dinding saluran darah lalu menyebabkan ianya tersumbat. Punca berlakunya darah tinggi di mana tekanan di dalam salur darah meningkat dan jantung perlu bekerja lebih kuat untuk mengepam darah ke seluruh tubuh yang akhirnya boleh mengakibatkan serangan jantung, jantung menjadi lemah dan risiko mendapat strok.
  5. Soya menghalang kerosakan buah pinggang. Kebanyakan protein haiwan boleh membebankan buah pinggang kita, tetapi protein soya melindungi fungsi buah pinggang.
  6. Protein Shaklee termasuk isoflavones dan protein berfungsi yang lain tidak ada pada soya protein yang dihasilkan daripada bahan kimia dan suhu yang tinggi. Proses yang Shaklee gunakan iaitu protein soya diisolasi dengan air dan pada suhu yang rendah bagi mengekalkan isoflavone yang terdapat di dalam soya secara semulajadi. Isoflavone adalah bahan antikanser semulajadi yang terdapat di dalam soya. 
  7. Protein soya dan isoflavone menghalang kebolehan sel yang telah termutasi (berubah fungsi) untuk menghasilkan sejenis enzim yang akan menyebabkan sel tersebut membahagi lebih pantas dan membentuk tumor (ketumbuhan).
  8. Soya menghalang proses angiogenesis berlaku iaitu proses di mana salur darah menyerap keluar segala nutrien yang disalurkan di dalam arteri.
  9. Soya meningkatkan keupayaan sel darah putih (proses fagositosis - sel darah putih 'makan' segala bendasing di dalam tubuh termasuk bakteria dam virus).
  10. Lysine, amino asid di dalam soya digabungkan dengan Vitamin C menurunkan risiko kanser kolon sehingga 90%.
  11. Flavanoid (terdapat di dalam Vitamin C Shaklee) apabila digabungkan dengan Energizing Soy Protein (ESP) adalah sinergi (lebih berkesan diambil bersama) dan mengurangkan risiko barah payudara sehingga 10 kali ganda.
  12. Beta-carotene (terdapat pada Carotomax shaklee) apabila digabungkan dengan Protein Soya (ESP), kalsium dan vitamin D (terdapat pada Ostematrix shaklee) adalah 10 kali ganda lebih efektif menghalang sel kanser daripada mendapat bekalan darah tambahan - mengelakkan sel kanser tersebut mengalami proliferasi.
  13. Protein soya membantu sel terbahagi (sel jahat) bertukar semula menjadi sel normal.
Ini hanyalah fakta yang telah dinyatakan oleh Dr. Nasr sendiri semasa persidangan di Milwaukee Wisconsin mengenai kebaikan soya. Artikel asal ada 16 fakta tetapi saya pendekkan sikit dan ditranslasi mengikut pemahaman saya cuma ambil 13 fakta yang betul-betul tepat mengenai ESP. Artikel asal boleh baca sini ya..

Sekiranya anda berminat ingin mencuba mana-mana produk Shaklee, hubungi saya segera untuk mendapatkan konsultasi percuma. 

Dilakazuha
Your Trusted SID 
0175598332 / 0178780310 

3 comments:

  1. Ana ade sikit kemusykilan. Orang cakap, orang mengandung tak boleh minum soya. Katanye nanti anak cacat, betul ke?

    ReplyDelete
  2. Ana, boleh tunjukkan sebarang bukti kajian saintifik tak mengenai isu ni Ana? Akak tak penah dengar lagi minum soya mase pregnant baby akan cacat.. yg akak dengar myb baby akan dpt eczema, tapi itu pun sebab genetik la. One of parent kalo ade asma anak memang akan ade eczema...

    ReplyDelete
  3. http://madey09.blogspot.com/ datang dari blog mia

    ReplyDelete

Silalah tinggalkan jejak anda di sini (^_~)

Arigatou gozaimas, minna-san ^_^