Sunday 30 November 2014

Stress Dalam Diam Boleh Membunuh

Assalamualaikum semua. Entri kali ni memang penuh cerita dengan stress. So saya tak nak la cite panjang-panjang, makin stress plak nanti. Somehow, saya rasa hidup saya sekarang a bit depressed. Memang orang kata jangan cerita benda-benda yang stress ni.. Tapi saya nak cerita hanya sebagai luahan hati saja. Saya tak boleh nak cerita kat sape-sape, tak boleh nak mengadu kat sape-sape. Walaupun saya ada orang memang saya percaya tapi saya tak rasa nak cerita kat dia. Saya bukan jenis bercerita, gebang dengan orang. Saya more to passive, pendiam. Sebab tu saya lebih suka berdiam diri dan telan saja semua walaupun pada masa tu saya rasa macam nak tikam orang tu. 

Rasa nak bunuh orang
Bila kita bercanggah pendapat, ada sesetengah orang lebih suka buat tindakan tanpa kira hati dan perasaan kita. So buat apa tanya pendapat kita? Bila tak setuju, kata kita nak tak fikir. So ikut jer la otak dia yang dah berfikir masak-masak tu, buat apa tanya kita? Bila kita bertanya pendapat dia, jawapan dia menyakitkan hati dengan memberi jawapan secara perli sindir-menyindir. Bikin aku panassss plak. Aku jadi tak paham apesal dia nak jawab macam tu plak? Aku tanya baik-baik kot. Kalau rasa nak menyindir aku tak habis-habis baik aku diam jer. Baik aku tak payah masuk campur. Baik aku follow jer. Kalau dah benda tu kau kata kau sorang jer yang punya kau je la yang buat keputusan. Pantang aku sebenarnya. Dah kalau jawab macam tu buat apa kita nak cakap lagi, ye dak? Diam saja.

Bila kita makin pendam, mula masalah lain plak yang muncul. Mula,mula kita akan alami kemurungan. Betul? Statistik menyatakan kemurungan antara pembunuh utama dalam diam. Haaa macam sakit kanser dah plak kan? Kemurungan, depresi boleh menjadi kepada masalah psikologi yang makin kronik. Sebab tu wad dekat Hospital Bahagia tu penuh aje (Saya tak tipu, saya penah masuk sampai dalam wad sebab Mama saya kerja kat situ dulu sebelum pencen). Tapi, kalau mulut pun lancang jer melawan, dah jadi kes bunuh plak nanti. Hahaha... Sudah sudah cukup cukup sudah.

Ada seorang sahabat cadangkan aku berjumpa dengan kaunselor. Katanya aku perlukan kaunseling. Hahaha tergelak juga aku dengan cadangan dia tu. Dia kata lagi aku pendam lagi aku boleh jadi gila. Aduyaiii tade la sampai tahap macam tu sekali kawan oiii... Tapi memang lar... makin dipendam makin berdarah. Luka yang dah jadi parut pun boleh jadi berdarah balik. Tapi mana nak cari kaunselor yang macam ni? Hahaha... Senang cerita DIAM la saja dan just follow the FLOW. Keep smiling and be HAPPY. Be INDIPENDENT~!! ^_^

p/s: maafkan ku atas bahasa yang mungkin agak kasar. Entri ini ditaip dengan penuh emosi! Lepas nih telan sebiji b-complex untuk lebih tenang. 

5 comments:

  1. Btl tu. Klo rse xsbr, klo dunia nie xde undang2, lme da kne bnuh dah..mrh pny psl..hihi
    Jom join Segmen Zaman Persekolahan

    ReplyDelete
  2. salam sis. first time singgah sini. sy husna.^_^
    no no..stress xbgus utk kesihatan.hihihi
    jemputlah singgh blog husna ye bila2 supplimentcenter.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sudi singgah yer...

      nanti akan saya balas kunjungan husna ^^

      Delete
  3. saya pernah kena macam ni. lagi stress, org tanya pendapat kita tp sbb kita takut apa yg kita ckp tu salah, kita malas nak ckp tp didesak suruh beri pandangan. kita pun ckp la sekali kena perli dan marah kita balik ckp cdgn tu x betul.

    what theeeee untaaaaa........

    stress!

    ReplyDelete

Silalah tinggalkan jejak anda di sini (^_~)

Arigatou gozaimas, minna-san ^_^