Thursday 4 September 2014

Ciri-Ciri Kolagen (Collagen) Yang Terbaik

Assalamualaikum semua. Hari ni saya just nak share macam mana kita nak tahu adakah kollagen yang kita makan tu adalah kollagen yang terbaik. Of course, para pengeluar serta pengedar akan mengatakan produk mereka adalah yang terbaik. Tapi sejauh manakah kebenaran kata-kata mereka itu?

Nampak muda atau tua? Pilihan anda!
Tahukah anda? 

Kolagen merupakan sejenis molekul protein yang besar yang tidak mungkin dapat meresap masuk melalui kulit. Sekiranya produk kecantikan yang anda gunakan dikatakan mengandungi kolagen, itu hanyalah scam sahaja. Ianya mungkin benar terdapat di dalam produk tersebut tapi ia hanya akan berada di permukaan kulit dan hilang setelah dicuci.

Ciri-Ciri Kolagen (Collagen) Yang Terbaik

  1. Berat molekul yang rendah - diukur dengan unit dalton. Menentukan saiz molekul dan bioavailabiliti molekul tersebut.
  2. Bioavailabiliti - kriteria utama untuk sesuatu supplemen iaitu kadar penyerapan oleh sel-sel tubuh. Semakin rendah nilai dalton, semakin tinggi peratusan bioavailabiliti. Semakin mudah molekul tersebut diserap oleh sel tubuh.
  3. Ujian klinikal - ujian yang dilakukan bagi membuktikan keberkesanan sesuatu produk tersebut. Ujian tersebut dilakukan sebagai bukti kajian sebelum produk tersebut dipasarkan. Testimonial dari pengguna adalah merupakan salah satu bukti juga cuma tiada penjelasan saintifik dari keberkesanan produk tersebut. 
Sekiranya anda telah mencuba pelbagai produk kolagen dan masih tidak berpuas hati dengan hasilnya, cuba anda periksa perkara di atas. Adakah produk yang anda gunakan menepati ciri-ciri tersebut?

Jom lihat kolagen yang istimewa


2 comments:

  1. Kolagen ni sejenis mcm jely eh kak? Hihi..maaflah, ana tak tau bab2 produk kecantikan. :D

    ReplyDelete
  2. Ana..kalau kita tengok kolagen yg original memang gitu la rupa dia..macam jelly2 gitu sbb sifat kolagen tu sendiri yang elastik..^^

    ReplyDelete

Silalah tinggalkan jejak anda di sini (^_~)

Arigatou gozaimas, minna-san ^_^